1 Kasım 2009 Pazar

“RINDAMIN” VE KAZIM BAKIŞ


Mustafa Elveren (Em. Öğrt.)
mustafaelveren@gmail.com

Sendikal mücadelenin önemli isimlerinden biri olan Dersimli Kazım Bakış; 9 Kasım 2008 tarihinde sürgündeyken yakalandığı amansız hastalığa yenik düşerek, çok acı bir şekilde ve genç yaşta hayata veda etti. Yine 4 Kasım 2006 yılında bir dönem İskenderun Demir-Çelik Fabrikasında Sendika temsilciliğini yapan Gomanlı Temir (Timur) Bozdağ’ı da Kazım gibi sürgünde yitirdik.

Kazım Riçiklidir. Aynı zamanda annemin akrabası olmasından dolayı dayım sayılır. Ancak, Kazımla hiç karşılaşmadım. Kazım’ın sendikal mücadeledeki faaliyetlerini Abisi Yüksel Hoca ve yakın arkadaşları bana anlatmışlardı. Ayrıca, müzik alanında yaptığı çalışmalarından biliyorum.

Kürtçe’nin yasaklı olduğu dönemlerde Türkiye’de “RINDAMIN” isimli Kürtçe türküyü ilk defa müzik albümüne koyan Kazım Bakış olduğunu öğrendim. Ancak yılların usta sanatçısı Arif Sağ tarafından “Rındamın” Kürtçe türküsü çok değişik bir yöntemle piyasaya sürüldü. Yani sözlerini Türkçe’ye çevirdi ve özünü değiştirerek okudu. Sayın Sağ’ın Kürtçe bilmediğinden değil, Kürtçe’nin yasaklı olmasından dolayı korkusundan bu yöntemi seçtiğini düşünüyorum. Bu parçanın çok eskilere dayanan bir geçmişi vardır. Bu parçayı Küçüklüğümden yani 6 yaşlarımdayken anımsıyorum. Bizim Goman’da ve Dersim’in bir çok köylerinde düğünlerde kadınlar ve erkekler karşılıklı olarak gowendlerde söylerlerdi.

Yaptığım araştırmaya göre, hem müzik ve hem de sendikacılık alanında faaliyet gösteren sevgili Kazım Bakış, dik duruşu ve örnek kişiliğiyle kendi meslek alanlarında bir ekol haline geldiğini düşünüyorum. Çünkü, o yıllarda Türkiye’de Dersim sözcüğünü kullanmak bile suç sayılıyordu. Buna rağmen o müziğini yapmaya çalıştı. Ve başardı da. Tabiki bunun bedeli de vardı. Binlerce yurttaşımız gibi yurt dışına sürgün olmaktı. Bu sürgünde acı bir şekilde ölmekti.

Kazım Bakış’ın müziğini dinlerken ve bir de cenazesi Dersim’de toprağa verilirken basından ve bana ulaştırılan resimlerde izlemeye çalıştım. Elazığ-Dersim ve Riçik’te yapılan o görkemli cenaze töreninin resimlerini izlerken heyecanlanmamak mümkün değildir.

Kürt halkının Newroz sembolü haline gelen Çağdaş Kawa Mazlum Doğan ve diğer Gomanlı arkadaşları için vakıf, dernek ve benzeri bir tüzel kişilik oluşturulabilir. Aynı şekilde Kazım Bakış’ı ve müziğini yaşatmak için de Riçikliler tarafından vakıf veya benzeri bir çok etkinlik yapılabilir. Ya da hayatını kaybeden başta Riçikli ve Gomanlılar olmak üzere, tüm çevre köylüleri kapsayan önemli kişileri tespit ederek, bunlar için bir sosyal kurum oluşturulabilir. Daha etkili ve farklı önerileri olan hemşehrilerimiz ve doslarımız varsa, o önerileri de değerlendirmek gerekir. Bunun için Gomanweb sitesi üzerine düşen görevi yerine getirecektir.

Halkımızın emek ve özgürlük mücadelesinin direniş sembolü haline gelmiş olan önderlerden Dersimli Pirimiz Seyit Rıza ve Mazlum Doğan gibi Kazım Bakış da Dersim tarihinde hak ettiği yerini alacaktır.

Kazım Bakış ve Temir (Timur) Bozdağ’ın ölümlerinin yıl dönümüdür. Bu iki değerli sendikacı hemşehrimi bir kez daha anmak istedim. Bu yazıyı da bu vesile ile yazdım.
Kazım Bakış’ın şahsında gerek sürgünde ve gerekse ülkesinde emek-barış-özgürlük uğruna hayatını kaybeden özelde yöremizin, genelde ülkemizin tüm devrimcilerini saygı ile anıyorum.

WEB: http://www.gomanweb.com/

Hiç yorum yok: