25 Aralık 2009 Cuma

Fotoyarış sitesi Fatma Ataseven ile Röportaj Yaptı...



“…Fotoğrafta da verilmek istenen mesaj sadece fotoğraf ile anlatılıp aktarılabiliniyorsa fotoğrafın sanatsal değerinden sözedebiliriz. Başka sanat argümanları veya diğer iletişim araçları ile desteklenen fotoğrafın sanat içeriği yoktur diye düşünüyorum..”


1) Selamlar Fatma Hanım öncelikle bize kendinizi kısaca anlatır mısınız? Kimdir Nedecen?..

-----Merhaba

Nedecen ‘i nedecen ..:))))

Fatma Ataseven kim derseniz ; yerleşik hayata muhalif göçebe yaşam algısı ile “hayatı kekeleyerek “ yaşamaya çalışan bir deli. İçmimarlık okurken 12 eylül’ün gazabına uğradı , sonra iktisat okudu , 3 yıl öğretmenlik 20 yıl muhasebecilik yaptı,

Şimdilerde yazıyor kendince ve güzellikleri arıyor yaşamın bir öğrenicisi olarak.

2) Fotoğraf denildiğinde aklınıza gelen ilk 3 kelime?

--- ışık ,kompozisyon ve kadraj.

3) Kimin sayesinde tanıştınız ilk fotoğrafla?

---Orta okulda tanıştım ilk fotoğrafla , matematik öğretmenim sayesinde. arkadaşlarıma ,öğretmenlerime ve aileme ait hatıra fotoğraflarım “ suçlu bulunmuştu “, ve ilgili yetkili sıkıyönetim komutanlarının emri ile imha edildi.

4) Ne zaman tanıştınız ilk fotoğraf makinesiyle?

--- Almanya’da bir akrabamız vardı mektup yazıp fotoğraf makinesi istediğimi hatırlıyorum. :) yaklaşık 7-8 ay beklemiştim yıllık izine gelmelerini . küçücük bir makineydi ve cebime koyup uyumuştum.

5) İlk çektiğiniz fotoğrafı hatırlıyor musunuz?

--- evet, bütün aileyi biraraya getirip ilk hatıra fotoğrafımı çekmiştim.

6) Kompozisyon düşünce aşamasındayken, genelde fotoğraflarınızda olması gereken nelerdir?

---- kurgu fotoğrafları sonradan keşfettim , an’a aitti genelde , düşünerek planlayarak çekilmiş fotoğraflar değildi ilk çektiklerim.

7) Kadraj kişinin dünyaya bakış açısıdır. Siz neye dikkat edersiniz kadrajınız da?

--- Hayatın ve doğanın içinden kesitler olmalı kadrajımda, yaşamın kendisi yani.

8) Fotoğraf sanatın neresinde değerlendirebilir misiniz?

Fotoğraf ne zaman sanattır ? ya da fotoğraf sanatın neresindedir ?

Güzel bir soru ve tartışılan bir soru takip ettiğim kadar; Kimi ustalar “resim” demekte fotoğrafa , kimileri fotoğrafı sanat olarak kabul etmemekte, Görsel sanatlarda “resim heykel v.s. tek başına bir mesaj verebilmekte. Fotoğrafta da verilmek istenen mesaj sadece fotoğraf ile anlatılıp aktarılabiliniyorsa fotoğrafın sanatsal değerinden sözedebiliriz. Başka sanat argümanları veya diğer iletişim araçları ile desteklenen fotoğrafın sanat içeriği yoktur diye düşünüyorum

9) Bir fotoğrafta ilk ne dikkatinizi çeker?
--- kadraj ve kompozisyon .

10) Fotoğraflarınızı anlatabilir misiniz kısaca? Karanlık oda çalışmalarınız hakkında bilgi verebilir misiniz?

--- Karanlık oda çalışmalarım olmadı , dijital makinelerle tanışmadan önce fotoğraf stüdyolarını giderdim tab halinde alırdım . gidip gele ahbap olduğum fotoğrafçı çok fazla “pimpirikli “ olduğu için sadece izlememe izin veriyordu.

Fotoğrafa müdahale etmeyi sevmiyorum fakat bende zaman zaman photoshop uyguladığım yada denediğim oluyor . Eskiden karanlık odalar vardı ,şimdi ise fotoğraf düzenleme proğramları, masabaşı mesaisi , küçümsememek lazım ( boyun fıtığı ve kireçleme gibi meslek hastalığı bile sözkonusu) 10 saat bir fotoğrafı adam etmek için uğraşanları biliyorum. 10 saatta milyon tane yeni fotoğraf çekme olanağı var olduğu halde.

11) Fotoğraflarınızdaki ifadeyi anlatır mısınız? Ne olmasını isterdiniz? Size göre tamamlayamadığım dediğiniz şeyler nelerdir?

--- Ben güzel görünen her şeyi çekmeyi seviyorum , sonra çektiklerimi izlemeyi , yeri ,zamanı, o anı yeniden tekrar eder gibiyim.

12) Şu an da Ülkemizde fotoğrafın geldiği yer konusundaki düşüncelerinizi alabilir miyiz.?

--- İnternet üzerinden izlediğim yabancı siteler var , Belgeseller filan , bizden çok ilerideler. İlginç olanın peşinde olan bir ülkeyiz şimdilerde ve sanatla ya da fotoğrafla ilgilenenlerde ilginç olan olay ve olgularla ilgileniyor , bu durumdan önemli olana geçme gayretleri olan fotoğrafçılar da var tabiki, bir süre sonra iyi bir yerde olacağımızı hayal ediyorum.

13) Fotoğrafa gereken önem veriliyor mu? Sizce nasıl olmalıdır? Neler yapılabilir?

--- “Sanatın içine tükürüldüğü” bir ülkedeyiz biliyorsunuz , buna rağmen fotoğrafın önemsendiğine inanıyorum . Sanat üretimeden bir şey yapılmaz , önce üretilmeli , yaratıcı sanatçılar tabiki desteklenmeli , Vergi Usul Kanunun’dan muaf tutulmalı örneğin .:)

14) Fotoğraf sanatçılarının amatör fotoğrafçılara gereken özeni gösterdiğini düşünüyor musunuz?

--- evet , güzel “AZARLIYORLAR”

15) En çok neyin fotoğrafını çekmek istersiniz?

--- Tabiki DEVRİMİN,

16) Unutamadığınız fotoğraf hangisi? Kendi fotoğraflarınızdan hangisini daha çok seviyorsunuz?

--- Unutamadığım bir fotoğraf yıllar önce bir gazetede görmüştüm , İndiana’da iki genç zencinin meydanda bir ağaca asılıp , parçalanmış kanlı gömlekleri ile günlerce ipte sallandırılışlarını izleyen halkın sanki bir düğün davetine ya da bir eğlenceye gelmiş gibi giyinip kuşanıp karşılarında siyah renkli gençlerin ölü bedenlerini seyrederek nasılda mutlu olduklarını gösteren bir linç fotoğrafı . Fotoğrafçının ismini anımsayamadım.

--- Kendi fotoğraflarımın çoğunu seviyorum , Henüz iyi durumda değilim ,ancak her fotoğrafçı gibi bende hayal ediyorum bir gün tüm dünya çektiğim fotoğraftan sözedecek diye. Net olmadığı için paylaştığım sitelerde ustalar lütfedip tek kelime yazmadılar, dostlarım ise netsizliğe bir gün çözüm bulacağım umudu içindeler. !.

17) Günün birinde, Bir sihirli değnek geçse elinize acaba değneğin ucu fotoğrafa değecek mi? Neler yapardınız?

--- Fotoğrafdan indirmezdim :))

18) Hiç fotoğraf serginiz oldu mu? Yakın zamanda olacak mı?

--- olmadı, acemiyim henüz , sergiyi düşünüyorum elbette..

19) Fotoğrafın dışında başka ilgilendiğiniz sanat dalları nelerdir?
--- Edebiyatla ilgileniyorum.

20) İnsanların sizi anarken hangi yönünüzle anmasını isterdiniz?

--- fatma ataseven iyi şeyler hissettirmeli tanıyanlarına.

21) Fotoğraf ve siz önümüzdeki dönem projelerinizi paylaşmak ister misiniz? Ne gibi projeleriniz var?

--- Amatörce çekmeye devam edeceğim, ve çektiğim fotoğrafları dostlarımla paylaşmak, üzerine sohbet etmek, büyük iddialarım yada uzun süreçli projelerim yok, keyif aldığım için fotoğraf çekiyorum vermediği zaman bırakırım sanırım. :)

22) İlk ne zaman fotoğraf paylaşım sitelerine üye oldunuz?

--- 2006 yılında fotokritik sitesine üye olmuştum. Moderatör tarafından üyeliğim süresiz askıya alındı, gerekçe “siyasi düşüncelerimi empoze “ ediyormuşum. Uzun yazışmalar sonucunda üyeliğimi sildirdim.

23) Paylaşım sitelerinde neler öğrendiğinizi kısaca anlatabilir misiniz? Size neler kattı?

--- okul gibi çok katkıları oldu ilk zamanlarda ,

24) Bir fotoğraf paylaşım sitesinde olmasını istedikleriniz nelerdir? Fotayaris.com bu konuda size hitabediyor mu?

--- özgür hissediyorum kendimi Fotoyarış sitesinde, nazik ve ilgililer, kurallarla karşılaşmadım , birde Moderatör “şişşt” diye kulağımı çekmedi henüz. Memnunum yani. Diplomalı öğretmenlerimiz var iken , herkese öğretmenlik yapma gibi bir görev üstlenenlerle karşılaşmadığım sürece başka bir isteğim olmaz.

25)Fotoyaris.com’u değerlendirebilir misiniz? Diğer sitelerle karşılaştırmanızı

istesek?

Yabancı fotoğrafçılarında üye olmasını bekliyorum Fotoyarış’a. Herşey daha güzel olacak, umut olmalı.

------------------

http://www.fotoyaris.com/rop_detay.asp?rop_id=106

1 yorum:

Unknown dedi ki...

Selamlar Sizinle yaptığımız röportajı burada görmek çok zevkli. Yeni yılda kadrajda mutluluk dolu fotoğraflar diliyorum.
Meftun KUTLU